onsdag 30 mars 2011

Från Johnny i väst till Bushwick i öst

Sist jag skrev var vi i Santa Cruz och det känns som en hel evighet sen. Vi är i New York nu och det är som två olika världar. Men lite bilder på våra sista dagar på västkusten och den fantastiska Highway 1.

Monterey en fiskarstad där trots att det var ganska kallt och regnigt så var det en hel del fiskare, surfare och kajakpaddlare som tagit sig ner till hamnen.



Där stötte vi på ett hav fullt med sälar. Ni förstår inte hur coola dom här djuren är, om jag kunde så skulle jag ta hem en och ha i badkaret. Madde gillade dom men kanske i tio minuter...




Madde kanske inte var jätteförtjust i sälarna men desto mer gillade hon båtarna och som en göteborgare hon är, drog hon en massa fiskehistorier medan vi strosa runt. Och jag blev jätteimponerad, jag svär.
Förutom fiskespöfiskarna och Maddes historier dök det upp en riktig fiskare med båten full med krabbor, rätt spännande att titta på hela grejen för en lantkrabba som mig (jag försökte inte vara rolig, svenka språket inte mitt fel).


Cambria en liten stad som skulle göra Gilmore Girls gröna av avund. Allt var så puttenuttigt att det inte gick att inte stanna där. Så det gjorde vi.



Som amerikanarna ofta gör så överinformera dom även i Cambria. Tänk på att stenar inte är platta! Nähä?


Jag förstår varför kustvägen Highway 1 är så populär. Det är fantastiskt vackert landskap, klippor, raviner, hav, oändliga stränder och gröna kullar. Och även om några en bro och lite vägar var avspärrade pga storm och skyfall så var det underbart. Sen snubbla vi på en elefantsälskoloni oxå. Ser ut som dom andra sälarna men har en snabel och hannarna är tre gånger så stora som dom andra. De låg där utspridda på en strand i regnet och sov, brottades och brölade.


Life is not too shabby!


Jag fick oxå en liten kompis bland sälarna. Ekorren var inte blyg och försökte hoppa upp på mig flera gånger.


Morro Bay. En mindre stad en bit innan LA.




Ok, nu är vi alltså i New York. Huvudmålet med vår resa. Det jag kan säga efter att ha varit här i fem dagar är att jag är definitivt är en östkustmänniska (eller kanske NY-människa). Västra USA var grymt och varmt men det är i den här staden som pulsen finns. Som alla säger - allt slags folk får plats här, skönt med lite multikulti.

Vi har tagit det ganska lugnt sen vi anlände, är lite trötta efter roadtrippen. Sen känns det skönt att vi har lite mer än två månader att kolla in stan, så man behöver inte se allt på en gång. Men vi har i alla fall promenerat runt en del på Manhattan och fått en känsla för hur allt ligger. Sen har vi även varit över vattnet till Brooklyn där vi kollat efter lght. Och det gick ju inte helt dåligt. När vi snackade om att hyra lght här så såg drömmen ut så här: industrilokal, tegelvägg, en vägg med fönster uppdelat i mindre rutor, tillgång till taket och Brooklyn. Och vad hittade vi? Exakt det vi ville ha! Helt otroligt, så nu går vi och småflinar och väntar på att få flytta in på fredag (området heter Bushwick). Sen kommer ju Kebaben och jojnar oss om en månad så aaaaallt e bra. New York-bilder dyker upp lite senare... Tjo!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar